من کارت
نوشته شده توسط : ملیحه محمدخانی

 

          

 

 من کارت

وقتی به کشورهای توسعه یافته و نحوه عملکرد آن ها در زمینه های مختلف با استفاده از فن‌آوری های روز نگاه می کنیم، می فهمیم که هنوز خیلی مانده است که به ما هم کشور پیشرفته بگویند و راه زیادی در پیش داریم تا بتوانیم علاوه بر اینکه به فن‌آوری ها دسترسی پیدا  کنیم، بستر فرهنگی مناسب را نیز برای مردم فراهم آوریم. اجرای پروژه بزرگ «من کارت» در شهر ما جزو اقدامات بسیار مفید و کاربردی است که برای اولین بار در کشور انجام شده است. اینکه هر شهروند بتواند یک کارت هوشمند الکترونیکی با امنیت اطلاعاتی بالا داشته باشد، از امکاناتی است که شهرداری مشهد مقدس آن را طراحی کرده و به اجرا درآورده است.

این کار به منظور پرداخت الکترونیک خدمات شهری انجام شده و با توجه به اینکه جمعیت کلانشهرها روز به روز در حال افزایش است، بسیار خوب است که پروژه هایی مانند «من کارت» با هدف هوشمند سازی حمل و نقل در کشور ما انجام شود. مسلما تا به حال کارها و پروژه های دیگری به صورت نیمه کاره یا ناکارآمد انجام گرفته است که هیچ کدام به موفقیت نرسیده است اما «من کارت» پروژه بزرگی است که گام بزرگی را برای رسیدن به ساختار یک شهر الکترونیک فراهم می آورد.


نکته  قابل توجه، این است که برای طراحی و ساخت این کارت از آخرین فن‌آوری های موجود در جهان استفاده شده و تا به حال بیش از 400 سرویس هوشمند برای استفاده از این کارت در نظر گرفته شده است. احتمالا شما هم تا به حال پلاکاردهای تبلیغاتی این پروژه را در گوشه و کنار شهر دیده اید و شاید از وسایل نقلیه ای که دارای سیستم های مخصوص این پروژه هستند نیز استفاده کرده باشید اما با این حال هنوز هم با کاربردهای دقیق این کارت ها آشنایی نداشته یا اطلاعات کمی در مورد طرز استفاده از آن ها داشته باشید. در حال حاضر در بیشتر اتوبوس های درون شهری، سیستم های کارت خوان نصب شده اند و این موضوع باعث می شود که شهروندان مجبور شوند که از این فن‌آوری استفاده کنند و قرار شده که بعد از مشهد، این سیستم در شهرهای دیگر کشورمان هم به اجرا درآید. از جمله نکاتی که در مورد این کارت ها باید بدانید این است که برای دریافت «من کارت» لازم نیست که هزینه ای را بپردازید و فقط بعد از دریافت برای استفاده از آن لازم است که کارت خود را شارژ کنید تا بتوانید برای حمل و نقل پول خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنید.


از امکانات جالبی که در این رابطه وجود دارد، این است که کلیه مسافران و زائران یا افرادی که به صورت موقت به مشهد می آیند هم می توانند از این سیستم هوشمند استفاده کنند؛ به این ترتیب که کارت را از مراکز تعیین شده تهیه می کنند و در صورتی که در هنگام خروج از مشهد هنوز کارت آن ها شارژ داشت، می توانند با تحویل کارت خود به دفاتر امور مشترکین، باقیمانده اعتبار کارت خود را دریافت کنند،یا اینکه کارت را نزد خود نگه داشته و در سفرهای بعدی از آن دوباره استفاده کنند.


البته در حال حاضر به دلیل اینکه این پروژه فقط در شهر مشهد اجرا شده است، امکان استفاده از این کارت در شهرهای دیگر وجود ندارد اما به محض اینکه، این طرح در شهرهای دیگر کشور هم اجرا شود شما می توانید از همان کارتی که در مشهد صادر شده است در شهرها و استان های دیگر هم استفاده کنید.
البته تمام کاربرد این کارت به رفت و آمد با اتوبوس‌های شهری محدود نمی شود و کاربردهای عمده دیگری هم دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد. اگر بخواهیم به صورت کلی به این پروژه نگاه کنیم باید بگوییم که در حقیقت «من کارت» یک کیف پول مجازی است که بیشتر به کارهایی اختصاص پیدا می کند که به حمل و نقل مربوط می شوند.


مانند پرداخت هزینه های مربوط به پارکینگ های طبقاتی مراکز مختلف یا کرایه تاکسی های درون شهری، پرداخت هزینه مربوط به کرایه دوچرخه، استفاده از قطار شهری، عوارض مربوط به خودرو یا همچنین پرداخت هزینه طرح ورود به محدوده ترافیک یا هزینه های دیگری مانند معاینه فنی خودرو یا پمپ های گاز هم از طریق این کارت قابل پرداخت است.


البته این پروژه، گسترده تر هم شده است و شما می توانید روی این کارت ها به عنوان یک کارت مالی اعتباری، حساب باز کنید و مثلا با استفاده از آن، از بازارهایی که تحت پوشش هستند، خرید کنید یا در مکان های تفریحی مانند شهربازی، موزه، سینما، باغ وحش یا مراکز ورزشی و فرهنگی- هنری از این کارت به عنوان یک کیف پول برای پرداخت هزینه هایتان استفاده کنید.


به این ترتیب با دریافت «من کارت» شما صاحب کارت معتبری خواهید شد که می توانید به آسانی از آن در تمامی مکان های تحت پوشش که تعداد آن ها هم زیاد است، استفاده کنید و به کارهای خود سرعت بیشتری ببخشید و درگیر کارهایی مانند تهیه بلیت نشوید.

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 شهريور 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: